Skąd czerpią wiedzę naukową i komu ufają obywatele Unii Europejskiej? Naukowczynie UŁ znają odpowiedzi na to pytanie.

W zmieniającym się krajobrazie komunikacji naukowej książka „Jak obywatele postrzegają komunikację naukową: ścieżki do wiedzy” jawi się jako krytyczne badanie dynamicznych relacji między społeczeństwem a rozpowszechnianiem wiedzy naukowej. Publikacja wydana przez prestiżowe wydawnictwo Routledge przedstawia analizę wyników europejskiego badania CONCISE (Communication Role on Perception and Beliefs of EU Citizens about Science), stawiając sobie za cel rozwikłanie złożoności sposobu, w jaki komunikacja naukowa była postrzegana i jak wchodzili w interakcje z nią obywatele w całej Europie.

Okładka omawianej książki

Głównym celem projektu CONCISE było poznanie roli, jaką komunikacja naukowa odgrywa w kształtowaniu wiedzy, przekonań i opinii mieszkańców Unii Europejskiej dotyczących zagadnień naukowych. Aby osiągnąć ten cel, partnerstwo CONCISE zorganizowało konsultacje społeczne w Lizbonie (Portugalia), Walencji (Hiszpania), Vicenzie (Włochy), Tarnawie (Słowacja) i Łodzi (Polska), w których wzięło udział blisko 500 obywateli. Pozwoliło to zespołowi CONCISE zebrać wyniki badań z różnych regionów UE, dostarczając porównywalnych i wiarygodnych informacji.
W ramach projektu zebrano różnorodne spojrzenia na komunikację naukową, wybierając cztery tematy dotyczące kwestii zdrowia i środowiska:

  • Zmiany klimatyczne
  • Żywność modyfikowana genetycznie (GMO)
  • Szczepionki
  • Medycyna alternatywna

CONCISE dostarczyło informacje na temat źródeł i kanałów, za pomocą których obywatele UE zdobywają wiedzę naukową oraz sposobu, w jaki wiedza ta wpływa na ich przekonania, opinie i postrzeganie otaczającego świata. W wyniku badania wyłoniono szereg rekomendacji skierowanych do różnych „aktorów” uczestniczących w procesie komunikacji wiedzy - od popularyzatorów, przez naukowców, rolę uczelni, aż po media masowe i gremia rządowe.

Problematyka komunikacji naukowej jest stosunkowo nowa w naszym kraju, powoli „przebija się” do świadomości. Nasz wcześniejszy dorobek krajowy w tej dziedzinie lokuje się jako prekursorski w Polsce. 
Ponadto tematyka wpisuje się doskonale w strategię Uniwersytetu Łódzkiego, a nowo wybrane władze rektorskie, zauważając jej ważność, planują powołanie stanowiska w randze prorektora ds. komunikacji i popularyzacji nauki 

– mówi prof. Izabela Warwas – pełniąca funkcję kierowniczą projektu CONCISE.

Infografika przedstawiająca dane liczbowe warsztatów CONCISE odbywających się w Łodzi

Prosto, z perspektywy obywatela, z wykorzystaniem różnych formatów – wybrane rekomendacje

Badanie podkreśla znaczenie zaufania do instytucji naukowych i mediów, rolę sieci społecznościowych i osobistych przekonań w kształtowaniu percepcji oraz wpływ dezinformacji na dyskurs publiczny. Bada także skuteczność kanałów komunikacji, od mediów tradycyjnych po platformy cyfrowe, w przekazywaniu informacji naukowych różnym odbiorcom.

Niektóre z zaproponowanych rekomendacji dotyczących skutecznej i pożądanej przez obywateli komunikacji naukowej, przedstawiają się następująco:

  • przyjmowanie perspektywy obywatela w komunikowaniu treści naukowych, np. w jaki sposób dane zjawisko dotyka człowieka, jego społeczność lokalną, kraj czy świat i co konkretnego może on sam zrobić;
  • w celu dotarcia do różnych odbiorców należy wykorzystać różnorodne formaty do prezentowania treści naukowych (poważne, atrakcyjne wizualnie, tradycyjne, zabawne, sensacyjne, pokazujące zalety i wady), jednocześnie należy używać wielu mediów (zwłaszcza poprzez kampanie społeczne i informacyjne), a w celu uatrakcyjnienia przekazów należy w większym stopniu korzystać z komunikacji wizualnej;
  • wykorzystywanie zrozumiałego, obiektywnego i dostosowanego do typu odbiorców języka;
  • zaproponowanie naukowcom wsparcia w zakresie sposobów efektywnego rozpowszechniania wyników badań i zwiększenia umiejętności korzystania z mediów tradycyjnych i cyfrowych.

Po więcej zaleceń i wniosków osoby zainteresowane odsyłamy do przystępnie opracowanego dokumentu: Komunikacja naukowa w Polsce. Wiedza, przekonania, opinie. Policy Brief 2020.

Dlaczego komunikacja naukowa jest ważna i kto ma się nią zajmować?

Pieniądze na naukę w Polsce pochodzą przede wszystkim z podatków. Natomiast rozdźwięk pomiędzy naukowcami, czy nauką jako taką, a społeczeństwem jest znaczący. 

Jak pokazały badania CONCISE, ludzie najbardziej ufają, czy też czerpią wiedzę od sąsiadów, celebrytów i masmediów – ufamy bliskim, sławnym i licznym.

Choć naukowcy znajdują się również wysoko wśród grup obdarzonych zaufaniem społecznym, nie dysponują oni najczęściej dostateczną ilością czasu, który mogliby poświęcić na promocję siebie i swoich badań.
Tę lukę mogą wypełnić popularyzatorzy nauki, nie zawsze będący naukowcami, którzy w przystępny sposób przekażą skomplikowane treści, mające często bezpośrednie przełożenie na życie odbiorców. Lepsze zrozumienie wiedzy naukowej wpływa na ogólny wzrost wiedzy społeczeństwa i sprawia, że jest ono mniej podatne na manipulacje, staje się bardziej demokratyczne i obywatelskie, co przyczynia się rozwoju społecznego, a także przekłada się na wzmocnienie bezpieczeństwa wewnętrznego kraju. Co jest nie do przecenienia w obecnych czasach.

Autorki książki

Książka powstała pod redakcją: 

  • prof. Karoliny Moreno-Castro (Uniwersytet w Walencji); 
  • prof. Anety Krzewińska – kierownik Katedry Metod i Technik Badań Społecznych, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ;
  • dr Małgorzaty Dzimińska – Katedra Pracy i Polityki Społecznej, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ;

Współautorkami z ramienia Uniwersytetu Łódzkiego są również: 

  • prof. Justyna Wiktorowicz – zastępca dyrektora Instytutu Statystyki i Demografii, Katedra Statystyki Ekonomicznej i Społecznej, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • dr Agnieszka Kretek-Kamińska – Katedra Metod i Technik Badań Społecznych, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, 
  • oraz współautor dr Kamil Brzeziński – również z Katedry Metod i Technik Badań Społecznych.

Prof. Izabela Warwas – kierownik Katedry Pracy i Polityki Społecznej Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ – pełniła funkcję kierowniczki projektu.

Jak obywatele postrzegają komunikację naukową: ścieżki do wiedzy” to aktualne i cenne źródło informacji, które rzuca światło na obecny stan komunikacji naukowej w Europie i wyznacza drogę ku bardziej skutecznym i włączającym praktykom. Książka ta oferuje fascynujące spostrzeżenia i praktyczne wskazówki dla każdego, kto interesuje się stykiem nauki, społeczeństwa i komunikacji. Cytaty uczestników-obywateli w każdym kraju są cennym przykładem nauki obywatelskiej, a metodologia analizy debat była bardzo istotna dla badań nad komunikacją naukową

– podsumowuje prof. Karolina Moreno-Castro.

Publikacja „Jak obywatele postrzegają komunikację naukową: ścieżki do wiedzy” jest do pobrania w otwartym dostępie!

 

Tekst źródłowy: prof. Izabela Warwas (Katedra Pracy i Polityki Społecznej), prof. Karolina Moreno-Castro
Redakcja: Michał Gruda (Centrum Komunikacji i PR)
Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.