Popularyzacja w centrum uwagi
Nowy zespół, kierowany przez dr Justynę Szostek-Aksamit z Uniwersytetu Śląskiego, ma za zadanie opracować diagnozy, rekomendacje i dobre praktyki wspierające rozwój komunikacji naukowej w Polsce. Jego członkowie to uznani popularyzatorzy, naukowcy, dziennikarze i praktycy komunikacji – m.in. Tomasz Rożek, Irena Cieślińska, Natalia Osica, Anna Ślązak czy Natalia Schmidt-Polończyk.
Celem inicjatywy jest systemowe włączenie popularyzacji do oceny działalności naukowej jednostek oraz wzmocnienie współpracy uczelni z samorządami, szkołami i instytucjami kultury. Jak podkreśliła wiceministra Zioło-Pużuk, nauka jest sensacyjna „w dobrym tego słowa znaczeniu” – przynosi przełomowe odkrycia i rozwiązania, które warto pokazywać w sposób przystępny i inspirujący.
Uniwersytet Łódzki rozwija żagle popularyzacji
Na Uniwersytecie Łódzkim od dawna wierzymy, że wiedza nabiera pełnego znaczenia dopiero wtedy, gdy się nią dzielimy. Dlatego popularyzacja nauki jest jednym z filarów naszej misji. Na uczelni działa Koło Naukowe Popularyzatorów Nauki, skupiające studentów i doktorantów zainteresowanych komunikacją naukową i tworzeniem nowoczesnych treści popularyzatorskich.
Coraz więcej inicjatyw realizujemy też w przestrzeni cyfrowej. W ramach naszego kanału „Nauka Inspiruje” na YouTube regularnie publikujemy podcasty, rozmowy i wykłady, w których badacze i badaczki UŁ opowiadają o swoich odkryciach i projektach.
UŁ w krajowej czołówce popularyzatorów
Popularyzacja na Uniwersytecie Łódzkim to nie tylko forma edukacji – to wyraz odwagi, ciekawości i współpracy między ludźmi nauki a społeczeństwem. Nasi badacze, studentki i studenci angażują się w setki działań: od festiwali nauki, przez wykłady i warsztaty, po podcasty i wystawy. Dzięki nim nauka nie jest zamknięta w murach akademii – żyje w dialogu z otoczeniem, inspiruje, tłumaczy i łączy ludzi.

Uniwersytet Łódzki wspiera każdą inicjatywę, która wzmacnia pozycję popularyzacji nauki w Polsce. Rok 2026 – Rok Popularyzacji Nauki – będzie kolejnym krokiem w stronę tego, by odkrycia, badania i pomysły naszych naukowców były bliżej ludzi, także tych najmłodszych.
Popularyzacja, głupcze!
Tę ogólnopolską zmianę myślenia o roli komunikacji naukowej świetnie puentuje artykuł prof. Krzysztofa Pabisa pt. „Popularyzacja, głupcze!”, który ostatnio ukazał się w „Forum Akademickim” – apel o trwałe włączenie popularyzacji do oceny działalności naukowej, budowanie zaufania społecznego do nauki i partnerstw z samorządami, szkołami oraz instytucjami kultury. To dokładnie te kierunki, które – także w związku z ogłoszeniem Roku 2026 Rokiem Popularyzacji Nauki i powołaniem ministerialnego Zespołu Doradczego – wpisujemy w strategię UŁ.
Zachęcamy do lektury tekstu prof. Pabisa – biologa, ekologa i popularyzatora nauki, prorektora ds. popularyzacji nauki i kształcenia Uniwersytetu Łódzkiego, autora licznych publikacji oraz książek dla dorosłych i dla dzieci popularyzujących naukę, badacza ekosystemów morskich i Antarktyki, członka Komitetu Badań Polarnych PAN, a także Zrzeszenia Tutorów UŁ, który w swojej pracy łączy pasję odkrywania z misją przybliżania nauki społeczeństwu.
Materiał i redakcja: Małgorzata Jasińska, współpraca: Kacper Szczepaniak
Redakcja: Biuro Prasowe UŁ


