Projekt rozwija ideę wspólnego słuchania jako formy poznania, troski i współodpowiedzialności za przestrzeń wspólną. Wychodzi z przekonania, że dźwięk – traktowany nie tylko jako estetyczne doświadczenie, lecz także jako narzędzie poznawcze i polityczne – pozwala odsłonić ukryte relacje między mieszkańcami, miejscami i codziennością miasta. W czasach, gdy doświadczenie miejskie zdominowane jest przez wizualność i pośpiech, projekt proponuje audiocentryczną alternatywę: uważne, krytyczne i wspólnotowe słuchanie.
Działania realizowane w ramach projektu łączą sztukę dźwięku, badania miejskie i edukację obywatelską, tworząc przestrzeń dialogu między artystami, badaczami i mieszkańcami. Wspólne prace zespołów z Łodzi i Cork obejmują nagrania terenowe, spacery dźwiękowe, partytury graficzne oraz spekulatywne mapowanie akustycznej przyszłości miasta. Każda z tych metod pozwala inaczej „usłyszeć” przestrzeń – jako wielowarstwowy system relacji, pamięci i napięć, w którym przeszłość i przyszłość rezonują ze sobą.
Projekt rozwija metodologię art-based research, łącząc refleksję społeczną z eksperymentem artystycznym i praktykami partycypacyjnymi. W centrum uwagi znajduje się akustemologia miejska – poznanie poprzez słuch – która ukazuje, jak decyzje urbanistyczne, środowiskowe i kulturowe materializują się w codziennym brzmieniu miasta.
„Pogłosy miast” podejmują wyzwania charakterystyczne dla miast postindustrialnych, takich jak Łódź i Cork: fragmentaryzację tożsamości lokalnej, utratę wrażliwości na dziedzictwo materialne i niematerialne oraz niską jakość przestrzeni wspólnych. Poprzez wspólne praktyki słuchania projekt wzmacnia kapitał społeczny, rozwija kompetencje obywatelskie i kształtuje świadomość miasta jako dobra wspólnego.
W programie wydarzenia zaplanowanego na 7 listopada m.in.:
- Panel dyskusyjny – rozmowa z udziałem: Macieja Adamiaka (WNG UŁ), Justyny Anders-Morawskiej (WSMiP UŁ), Piotra Dąbrowskiego oraz Joanny Szumacher (Galeria W Y). Porozmawiamy o wykorzystaniu nagrań terenowych w archiwizacji miejskich pejzaży dźwiękowych, mapowaniu dzielnic i terenów podmiejskich, twórczym wykorzystaniu nagrań w kompozycji oraz monitorowaniu przestrzeni za pomocą dźwięku przy użyciu uczenia maszynowego.
- Prezentacje nagrań terenowych
- Przestrzenna instalacja dźwiękowa Pole siłowe (Joanna Szumacher | Justyna Anders-Morawska).
Koncert na żywo (Joanna Szumacher | Justyna Anders-Morawska) – kolaż i dekonstrukcja nagrań terenowych, elektroniki i instrumentów (fortepian i toy piano), ukazujący różnorodność brzmienia miasta, napięcia między cywilizacją a naturą, zmienność przestrzeni miejskiej i inspiracje pejzażem dźwiękowym w twórczości kompozytorów różnych epok (Daquin, Debussy, Janáček, Messiaen, Curran, Takemitsu).
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Projekt realizowany jest przez Stowarzyszenie Nowa Kultura i Edukacja / Galerię W Y, Uniwersytet Łódzki oraz University College Cork. Współtworzą go dr Justyna Anders-Morawska, dr Michał Sędkowski, dr Denis Linehan, dr Jeffrey Weeter oraz Joanna Szumacher – artystka i kuratorka Galerii W Y. W działania włączają się także studenci i studentki obu uczelni: Pola Piekarska, Jakub Janiak i Sebastian Novoa Peña.
Materiał źródłowy: dr Justyna Anders-Morawska (UŁ)