Narodziny Uniwersytetu Łódzkiego – wykład dr Agaty Zysiak

Łódź czekała na wyższą uczelnię kilkadziesiąt lat. Kiedy wreszcie w 1945 roku otwarto Uniwersytet Łódzki miał on być flagową powojenną uczelnią w przeniesionej do Łodzi stolicy kraju. Jak to się stało, że ówcześnie największe po Warszawie miasto tak długo nie miało żadnej uczelni wyższej? Kto nauczał, kto studiował na nowopowstałych wydziałach? Czy przydomek "czerwony uniwersytet" miał cokolwiek wspólnego z rzeczywistością? O gorączce powojennej odbudowy, o akademickich wizjach i rządowych reformach oraz o pierwszym pokoleniu studiujących opowiada znakomita badaczka dr Agata Zysiak.


Dlaczego Łódź czekała na uniwersytet?

Wykład dr Agaty Zysiak rozpoczyna się od pytania, które w 1945 roku nurtowało wielu: „Dlaczego w tak dużym, dynamicznie rozwijającym się mieście jak Łódź nie było dotąd uczelni wyższej?”. Odpowiedź tkwi w robotniczym charakterze miasta. Łódź, mając przemysłowe serce, borykała się z niedofinansowaniem nauki, brakiem lokalnego środowiska akademickiego i obawami związanymi z trudną historią – od tradycji rewolucji 1905 roku, przez antysemityzm, po dyskryminację kobiet. Mimo to optymizm i determinacja mieszkańców oraz wizjonerów, takich jak pierwsi rektorzy UŁ, pozwoliły stworzyć uczelnię, która już od swoich początków miała widoczny wkład w rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce.

Chaos i nadzieja. Początki UŁ

Uniwersytet Łódzki powstał w maju 1945 roku w atmosferze powojennego chaosu, ale i wielkich nadziei. W tle toczyły się rozmowy o odbudowie Polski, reformach rolniczych i edukacyjnych, a nawet o przeniesieniu stolicy do Łodzi. Miasto tętniło życiem – zachowane budynki, fabryki, kina i napływ literatów, dziennikarzy oraz profesorów z innych miast tworzyły wyjątkową atmosferę. W tym dynamicznym środowisku rodził się Uniwersytet Łódzki – uczelnia, która miała otworzyć drzwi do wiedzy dla wszystkich, bez względu na pochodzenie.

Dwie wizje, jeden cel

Pierwsi rektorzy UŁ – Tadeusz Kotarbiński i Józef Chałasiński – reprezentowali różne podejścia do rozwoju uczelni. Kotarbiński, filozof i wizjoner, dążył do zjednoczenia środowisk i otwarcia uniwersytetu na każdego. Chałasiński, z bardziej socjalistycznym spojrzeniem, kładł nacisk na radykalne reformy. Ich debata ukształtowała UŁ jako miejsce dialogu i różnorodności, wierne wartościom otwartości i współpracy.

Pierwsza inauguracja – święto dla wszystkich

Inauguracja pierwszego roku akademickiego w 1945 roku była wydarzeniem bez precedensu. Ogłoszona w lokalnych gazetach, odbyła się na ulicy, symbolizując dostępność uczelni dla każdego – od robotników po absolwentów. Tadeusz Kotarbiński chciał pokazać, że UŁ jest miejscem dla wszystkich, którzy pragną wiedzy. Uczelnia wprowadziła odważne reformy, takie jak 8-godzinny dzień zajęć, inspirowany fabrycznym rytmem, a także akademiki i stołówki, wspierające studentów w ich edukacyjnej podróży.

Wyzwania i przełomy

Po "odwilży" UŁ stał się miejscem, gdzie analizowano wpływ reform na społeczeństwo. Rektor Jan Szczepański badał, jak polityczne zmiany wpływają na studentów z różnych środowisk. Okazało się, że osobom z rodzin robotniczych i chłopskich trudniej było ukończyć studia i znaleźć pracę w porównaniu z inteligencją. W odpowiedzi UŁ wprowadził kursy przygotowawcze i dodatkowy rok przygotowania, które miały wyrównywać szanse. 

Otwartość na przyszłość

Historia Uniwersytetu Łódzkiego to opowieść o odwadze, odpowiedzialności i nieustannym dążeniu do celu. Od 80 lat UŁ kształtuje umysły, inspiruje do odkrywania świata i buduje społeczność opartą na dialogu oraz wzajemnym szacunku. 


Dr Agata Zysiak zajmuje się socjologią historyczną, pracuje na Uniwersytecie Łódzkim i Wiedeńskim, lokalnie popularyzuje historię Łodzi w Stowarzyszeniu Topografie. Wcześniej współpracowała z uniwersytetami w Warszawie, Budapeszcie, Wiedniu i Berlinie, a także w USA – w Ann Arbor, Detroit oraz była członkinią Instytutu Studiów Zaawansowanych w Princeton. Obecnie na Uniwersytecie Wiedeńskim pracuje nad zrozumieniem powojennej historii Polski przez pryzmat pojęcia socjalistycznego obywatelstwa.

Redakcja: Michał Gruda i Anastasiia Solomiana (Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni)