System TYPO3 zostaje z nami – ale w odświeżonej, bardziej intuicyjnej wersji. Po wdrożeniu licznych poprawek oraz sugestii redaktorów i redaktorek, stanie się on narzędziem bardziej przyjaznym i łatwiejszym w codziennej pracy. Wszystko to wpisuje się w strategię back to human, która stawia użytkownika i użytkowniczkę – osoby tworzące i odbierające treści – w centrum naszych działań.
Dlaczego zmieniamy stronę?
- WSPÓŁPRACA – wsłuchujemy się w potrzeby społeczności.
- STRONA TO NARZĘDZIE – ma ułatwiać pracę, a nie ją utrudniać.
- INKLUZYWNOŚĆ I DOSTĘPNOŚĆ – cyfrowa dostępność, znane wzorce nawigacyjne, aktualizacja systemu TYPO3.
Jak zmieniamy stronę?
- Odświeżamy, unowocześniamy projekt graficzny zgodnie z sugestiami użytkowników
- Uwspólniamy – na poziomie typografii, kolorów oraz wzorców kompozycyjnych
- Wprowadzamy bardziej rozpoznawalne wzorce nawigacji
- Optymalizujemy stronę pod urządzenia mobilne (podejście mobile first)
Co jest ważne?
Zmiany nie wymagają aż tak dużego jak poprzednio zaangażowania redaktorów i redaktorek – Centrum Informatyki tak tworzy system, że obecne moduły przepiszą się na nowe automatycznie, zmiany, do wprowadzenia których będą zaanagażowane osoby redagujące strony dotyczyć będą wyłącznie menu.
Ze względu na ograniczenia kolejnej wersji TYPO3, w nowym systemie nie będzie możliwe korzystanie z elementów bootstrapowych np. bootstrap grid. Treści będą wyświetlały się jedna pod drugą a nie w formie tabelarycznej.
Jak wdrażamy zmiany
- Tworzymy zestaw rekomendacji dla nowych stron tzw. Stylebooki
- Dostosowujemy obecną stronę do przejścia np. usuwamy kapitaliki w tytułach, usuwamy skośne moduły
- Zamrażamy starą stronę – udostępniamy redaktorom i redaktorkom nową wersję serwisu, by mogli wprowadzić nowe menu oraz nowe moduły (8.09)
- Uruchamiamy nową stronę (10.09)
- Monitorujemy nowy system i wspieramy redaktorów i redaktorki
Najważniejsze zmiany
Wygląd strony
- wprowadzamy nowe rodzaje topów – początku stron, najczęściej ze zdjęciem
- wprowadzamy kolorowe fotografie
- zwężamy zdjęcie na stronach
- zachowujemy i rozbudowujemy modularną budowę stron
- wprowadzamy bardziej zagęszczony układ modułów w tym również 2,3,4-kolumnowy układ tekstu
- wprowadzamy nowe moduły informacyjne wzbogacające stronę tzw. Highlights
- rezygnujemy z modułów skośnych
(mega)menu
- jedno menu główne na stronie – rezygnacja z menu uniwersytet, wydział, strefa w ramach jednej strony
- porządkujemy widoczność treści strony oraz ich strukturę – unikamy rozwijanego menu na rzecz kolumn (max. 6)
- wprowadzamy boczne menu pomocnicze tzw. menu trzeciego poziomu
- uwzględniamy odnośniki do najważniejszych systemów uniwersyteckich (np. poczta, USOS, PP, serwis główny)
- uwzględniamy odnośniki do stron strefowych
- rezygnujemy z menu pomocniczego „Jestem” na stronach głównych
Jak zmieni się strona? PREZENTACJA DO PRZEJRZENIA
Wszystkie szczegółowe informacje przekażemy na spotkaniu z redaktorami i redaktorkami, jesteśmy także do Państwa dyspozycji – w razie pytań prosimy o kontakt: strona@uni.lodz.pl O terminie spotkania (maj 2025 r.) poinformujemy Państwa w mejlingu redaktorskim.