Szkoła letnia w Zagrzebiu „Law, Society, and Crises of Democracy in the 21st Century”

Studiujesz ekonomię, prawo, nauki polityczne, socjologię? Interesują Cię wyzwania demokracji we współczesnym świecie? Aplikuj na szkołę letnią na Uniwersytecie w Zagrzebiu (Chorwacja) w terminie 23 czerwca – 4 lipca. Stypendia czekają! Termin nadsyłania zgłoszeń mija 31 maja 2025 r.

KTO MOŻE WZIĄĆ UDZIAŁ?

Wydarzenie skierowane jest do osób studiujących prawo, nauki polityczne, socjologię i kierunki pokrewne, które:

  • ukończyły pierwszy rok studiów licencjackich (60 punktów ECTS)
  • znają język angielski na poziomie B2
  • chcą poszerzyć wiedzę i rozwinąć krytyczne spojrzenie na współczesne wyzwania demokracji oraz ewoluującą rolę prawa w ich rozwiązywaniu

DLACZEGO WARTO?

  • bogaty program akademicki
  • możliwość zdobycia 4 punktów ECTS
  • temat o globalnym i europejskim znaczeniu
  • kulturalne atrakcje w sercu Zagrzebia

FINANSOWANIE

Uniwersytet Łódzki przyzna 3 stypendia na udział w szkole letniej, obejmujące:

  • podróż: 1500 PLN
  • pobyt: 400 PLN / dzień
  • stypendium: 75 PLN / dzień (student), 125 PLN / dzień (doktorant)
  • UŁ pokryje także koszt czesnego w wysokości 600 EUR

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Aby wypełnić formularz zgłoszeniowy, przejdź do strony

WYMAGANE DOKUMENTY

Należy złożyć następujące dokumenty:

  • CV
  • list motywacyjny
  • poświadczenie znajomości języka angielskiego na poziomie B2
  • zaświadczenie o statusie studenta
  • wykaz zaliczeń

TERMIN NADSYŁANIA ZGŁOSZEŃ

Termin mija 31 maja 2025 r.

Więcej informacji (broszura informacyjna, program wydarzenia) można znaleźć na stronie projektu (przejdź do strony).

EFEKTY UCZENIA

Po ukończeniu letniej szkoły uczestnicy będą potrafili:

WIEDZA

  1. Wykazać się znajomością kluczowych pojęć związanych z demokracją, regresją demokratyczną oraz ramami prawnymi wspierającymi lub ograniczającymi rządy demokratyczne.
  2. Objaśnić, w jaki sposób prawo oddziałuje na szersze procesy polityczne, ekonomiczne, kulturowe i ideologiczne w różnych społeczeństwach.
  3. Zidentyfikować i opisać rolę różnych instytucji i aktorów – takich jak sądy, organizacje społeczeństwa obywatelskiego, partie polityczne czy instytucje międzynarodowe – w obronie lub osłabianiu zasad demokratycznych.
  4. Zrozumieć szczególne wyzwania, przed którymi stoją grupy zmarginalizowane i narażone (np. mniejszości narodowe, kobiety, osoby przesiedlone, społeczność LGBT) w kontekście demokracji i sprawiedliwości okresu przejściowego.
  5. Rozpoznać lokalne i ponadnarodowe wymiary kryzysów demokratycznych, w tym sposoby, w jakie sądy europejskie i międzynarodowe reagują na regres demokratyczny.

UMIEJĘTNOŚCI

  1. Analizować złożone zjawiska prawne, polityczne i społeczne przy użyciu podejść interdyscyplinarnych (z zakresu prawa, nauk politycznych, socjologii, filozofii i ekonomii).
  2. Krytycznie oceniać współczesne procesy związane z demokracją i prawem, opierając się na źródłach empirycznych i teoretycznych.
  3. Stosować narzędzia analityczne do oceny instytucji demokratycznych i systemów prawnych w różnych kontekstach – od lokalnych po globalne.
  4. Formułować argumenty oparte na dowodach i jasno wyrażać opinie na temat kwestii prawnych i politycznych związanych z demokracją.
  5. Brać udział w refleksyjnych dyskusjach i debatach na temat tematów kontrowersyjnych i etycznie wrażliwych, z poszanowaniem różnych punktów widzenia.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Po ukończeniu letniej szkoły uczestnicy będą potrafili:

  1. Wykazywać otwartość na dialog międzykulturowy, interdyscyplinarny i międzynarodowy w kontekście wyzwań prawnych i demokratycznych.
  2. Efektywnie współpracować w pracy zespołowej, podczas dyskusji oraz wizyt studyjnych, szanując różnorodne perspektywy akademickie, kulturowe i społeczne.
  3. Przejawiać odpowiedzialność i świadomość etyczną w dyskusjach dotyczących praw człowieka, sprawiedliwości i społecznego wpływu decyzji prawnych i politycznych.
  4. Okazywać zaangażowanie w obronę wartości demokratycznych, praw człowieka, równości i inkluzji w środowisku akademickim i zawodowym.
  5. Dokonywać refleksji nad własnymi wartościami i postawami, odnosząc je do lokalnych i globalnych wyzwań związanych z funkcjonowaniem demokracji.

Finansowanie udziału w wydarzeniu pochodzi ze środków projektu We are UNIC! Projekt jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu pn. Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich, projekt NAWA o numerze FERS.01.05-IP.08-0219/23, kwota dofinansowania projektu ze środków UE: 62 705 297,60 PLN.

Belka z logotypami

Data i godziny wydarzenia: 23 czerwca 2025 (poniedziałek) 09:00 - 04 lipca 2025 (piątek) 16:00

"monthViewContentUid" constant not set