Osiedle akademickie Uniwersytetu Łódzkiego jest znane w Łodzi jako Lumumbowo. Nazwa wynika z adresu, ponieważ domy studenckie zlokalizowano przy ul. Lumumby, w urokliwej i zielonej części Łodzi. Lumumbowo znajduje się przy pętli tramwajowej (po łódzku - “krańcówce”), z której łatwo dostać się do głównych budynków UŁ w mieście. Niektóre Wydziały położone są w bezpośrednim sąsiedztwie akademików.  

Brzmi ciekawie? Sprawdź, kto może ubiegać się o zameldowanie w akademiku i inne najważniejsze informacje, które powinien znać każdy przyszły i obecny mieszkaniec Domu Studenckiego na Lumumbowie.

ZASADY UBIEGANIA SIĘ O MIEJSCE W DOMACH STUDENCKICH

1. Miejsce w DS jest przyznawane na czas trwania stacjonarnych/niestacjonarnych studiów odpowiednio pierwszego, drugiego, trzeciego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich.

2. Osoba, której przyznano miejsce w DS ma prawo mieszkać w nim od 1 października do ostatniego dnia letniej sesji egzaminacyjnej określonego w Zarządzeniu o podziale roku akademickiego.

3. Przed rozpoczęciem kolejnego stopnia studiów procedurę o przyznanie miejsca w DS rozpoczyna się od początku.

Najnowsze informacje dotyczące akademików m.in. terminy aplikowania do nich, znajdują się na głównej stronie sekcji „Akademiki”.

1. Pierwszeństwo w uzyskaniu miejsca w DS przysługuje studentowi studiów stacjonarnych, któremu codzienny dojazd do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie.

2. Przy przydzielaniu miejsc do DS  może wziąć pod uwagę pod uwagę następujące kryteria:

a) odległość od miejsca zamieszkania,
b) pozostawanie studentem studiów stacjonarnych,
c) szczególne sytuacje: np. sieroctwo, niepełnosprawność,
d) udokumentowaną przewlekłą chorobę,
e) zamieszkanie jednego z małżonków w danym DS.

1. Aby zachować miejsce, na kolejny rok akademicki – student/doktorant/​uczestnik szkoły doktorskiej zobowiązany jest do ​zarejestrowania wniosku w systemie USOSWEB. Szczegóły dotyczące terminów, sposobu i miejsca składania wniosków są określone w odrębnym komunikacie  publikowanym każdego roku na stronie UŁ w Aktualnościach. (przejdź do BAZA DOKUMENTÓW)

2. Student, któremu przyznano rezerwację miejsca w DS ma prawo mieszkać w nim od 1 października do ostatniego dnia letniej sesji egzaminacyjnej określonego w Zarządzeniu o podziale roku akademickiego.

3. Rezerwacji miejsca w danym DS na kolejny rok akademicki może dokonać tylko ta osoba, która zamieszkiwała w nim przynajmniej 2 miesiące przed zakończeniem terminu (tj do 30 kwietnia), o którym mowa w pkt. 2. w roku akademickim poprzedzającym rok, którego dotyczy rezerwacja.

4. W sytuacji niespełnienia warunku określonego w pkt. 3 stosuje się tryb postępowania określony w zasadach ubiegania się o miejsce w DS – po raz pierwszy.

1. Student zamierzający zamienić dotychczasowy DS na inny DS zobowiązany jest do złożenia wniosku o zamianę DS stanowiącego załącznik nr 4 - PRZEJDŹ DO BAZY DOKUMENTÓW

2. W sytuacji odmowy przyznania zamiany DS wynikającej z braku wolnych miejsc we wnioskowanym DS wniosek, o którym mowa w pkt. 1 może być rozpatrywany tylko na dwóch kolejnych posiedzeniach UK-DS.

3. Student, który uzyska zgodę na zamianę DS, zobowiązany jest do przekwaterowania się w ciągu 7 dni od daty podjęcia decyzji przez UK-DS.

 

1. Student może przedłużyć okres zamieszkania w DS na czas wakacji (tzn. od 01.07 do 20.09 danego roku kalendarzowego), składając wniosek o przydzielenie miejsca w DS na okres wakacji za pośrednictwem usosweb

2. Pierwszeństwo w przyznaniu miejsca w DS na okres wakacji mają studenci zamieszkujący dany DS w trakcie roku akademickiego.

 

1. Studenci UŁ – osoby płci przeciwnej, które chcą razem zamieszkać w pokoju dwuosobowym składają oświadczenie o chęci wspólnego zamieszkania u kierownika danego DS.

Wymagane jest również uzyskanie pisemnej zgody współlokatorów w przypadku zamieszkiwania we wspólnym segmencie - PRZEJDŹ DO BAZY DOKUMENTÓW

1. Rektor, po uprzednim zaopiniowaniu przez UK-DS, może przyznać pokój jednoosobowy:

a) studentom posiadającym ważne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (należy dołączyć kopię ważnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności),

b) studentom posiadającym aktualne zaświadczenie od lekarza specjalisty potwierdzające długotrwałe leczenie lub przewlekłą chorobę oraz konieczność zamieszkania w określonych warunkach,

c) innym studentom w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach.

2. Wzór wniosku, o którym mowa w pkt. 1 stanowi załącznik nr 7 (PRZEJDŹ DO BAZY DOKUMENTÓW) do Regulaminu przydzielania i korzystania z miejsc w domu studenta UŁ. Jest to wniosek uzupełniający, który składa się raz z wnioskiem o rezerwację/przyznanie miejsca. Wniosek wraz z dokumentami składa się elektronicznie za pośrednictwem Usoweb a po zakończeniu tur elektronicznych wersję papierową wniosku dostarcza się do siedziby Osiedla Akademickiego, ul.Lumumby 1, 91-404 Łódź.

1. Rektor, po uprzednim zaopiniowaniu przez UK-DS, może przyznać miejsce w pokoju wraz z dzieckiem:

a) studentowi samotnie wychowującemu dziecko (należy przedstawić kserokopię odpisu skróconego aktu urodzenia dziecka),

b) małżeństwu (należy przedstawić kserokopię odpisu skróconego aktu urodzenia dziecka).

2. Wzór wniosku, o którym mowa w pkt. 1, stanowi załącznik nr 6 (PRZEJDŹ DO BAZY DOKUMENTÓW) do Regulaminu przydzielania i korzystania z miejsc w domu studenta UŁ. Wniosek wraz z dokumentami składa się za pośrednictwem Usosweb lub w siedzibie Osiedla Akademickiego (po zakończeniu tur elektronicznych.

 

Zarządzenie Rektora nr 166 z 22-05-2025 w sprawie: rezerwacji miejsca/pokoju gościnnego i opłat za najem pokoi gościnnych w domach studenckich UŁ

Obowiązujące stawki - załącznik nr 1

Formularz wstepnej rezerwacji - załącznik nr 2

CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA

O miejsce w akademiku mogą ubiegać się studenci studiów licencjackich, magisterskich i doktoranckich. Pierwszeństwo w ubieganiu się o miejsce w akademiku mają osoby ze studiów stacjonarnych, którym odległość od miejsca zamieszkania utrudniała codzienne dojazdy na uczelnię. 

Szczegółowe informacje dotyczące ubiegania się o miejsce w akademiku znajdują się tutaj

 

Studenci zagraniczni / SJPdC: jeśli jesteś studentem z wymiany lub jesteś kandydatem na pełne studia lub do Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, wniosek o akademik składasz podczas rejestracji/rekrutacji. Natomiast studenci, którzy kontynuują studia w UŁ w kolejnym roku akademickim i chcieliby kontynuować zakwaterowanie, muszą złożyć wniosek przez USOSweb.Studentów zagranicznych z wymiany lub przyjęci na studia  obsługuje Biuro Współpracy z Zagranicą, cudzoziemców,którzy przygotowują się do podjęcia studiów na polskich uczelniach wyższych - Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców . Studentów zagranicznych kontynuujących studia obsługuje Administracja Osiedla Akademickiego.

 

Ceny łóżek/pokojów w akademikach UŁ są niższe niż ceny rynkowe wynajmu mieszkań. To kolejny argument, który przekonuje studentów do Lumumbowa. Miesięczny koszt wynajmu waha się od 500 do 990 zł i zależy od konkretnego akademika, a także od tego, z iloma osobami dzielisz pokój.  

Szczegółowe informacje dotyczące opłat za miejsce w akademiku znajdziesz w załączniku nr 2 do Regulaminu przydzielania i korzystania z miejsc w Domu Studenta Uniwersytetu Łódzkiego - Wysokość opłat za korzystanie z miejsc w domach studenckich uniwersytetu łódzkiego oraz zasady ich stosowania  (PRZEJDŹ DO BAZY DOKUMENTÓW).

W akademiku możesz mieszkać od 1 października do ostatniego dnia sesji letniej.  

W celu przedłuzenia zakwaterowania  w dotychczasowym akademiku na wakacje (1.07-20.09), musisz zarejestrować wniosek o przydzielenia miejsca w DS. na okres wakacji za pośrednictwem Usosweb. Pamiętaj, że pierwszeństwo w ubieganiu się o miejsca w czasie wakacji mają studenci, którzy mieszkali w  danym akademiku w czasie roku akademickiego.

Zasady ubiegania się na okres wakacji i informacja o dostępności czynnych domów studenckich w tym okresie są określane każdego roku w odrębnym komunikacie publikowanym na stronie UŁ w zakładce Kampus - Akademiki.

Tak, ale musisz najpierw skierować się do kierownika danego Domu Studenckiego i złożyć oświadczenie o chęci wspólnego zamieszkania. Jeżeli Wasz pokój mielibyście dzielić z innymi lokatorami, musicie uzyskać od nich pisemne zgody. 

Tak, po zaopiniowaniu wniosku przez Uczelnianą komisję ds. przyznawania miejsc w DS (złożonego w administracji Osiedla Akademickiego (dawniej Centrum Obsługi Spraw Społecznych i Socjalnych Studentów i Doktorantów) Rektor wydaje zgodę. Z dzieckiem w akademiku może zamieszkać student samotnie wychowujący dziecko lub małżeństwo z dzieckiem. W obu przypadkach potrzebne będzie ksero odpisu skróconego aktu urodzenia. Wniosek o możliwość zamieszkania w akademiku z dzieckiem znajdziesz w PRZEJDŹ DO BAZY DOKUMENTÓW.

Tak. Rektor może wydać zgodę na zamieszkanie w pokoju jednoosobowym studentom posiadającym ważne orzeczenie o niepełnosprawności, ważne zaświadczenie od lekarza specjalisty, które potwierdza długotrwałe leczenie, chorobę przewlekłą i konieczność zamieszkania w określonych warunkach. Zgoda bywa też wydawana w innych wyjątkowych okolicznościach. Wniosek o pokój jednoosobowy dołącz jako dodatkowy załącznik do wniosku zajrestrowanego w Usosweb, a po zamknięciu tur elektronicznych złóż wniosek w administracji Osiedla Akademickiego (dawniej: Centrum Obsługi Spraw Społecznych i Socjalnych Studentów i Doktorantów).Wniosek o pokój jednoosobowy (zał.nr 7) znajdziesz w BAZA DOKUMENTÓW

Od momentu zamieszkania w akademiku obowiązuje Cię kilka podstawowych zasad, które znajdziesz w Regulaminie przydzielania i korzystania z miejsc w DS UŁ, dostępnym w BAZA DOKUMENTÓW.

 

Tak. Jeśli jesteś studentem z wymiany lub jesteś kandydatem na pełne studia lub do Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców, wniosek o akademik składasz podczas rejestracji/rekrutacji. Natomiast studenci, którzy kontynuują studia w UŁ w kolejnym roku akademickim i chcieliby kontynuować zakwaterowanie, muszą złożyć wniosek przez USOSweb.

Uniwersytet Łódzki umożliwia aplikowanie o zakwaterowanie w jednym z akademików UŁ.

Studenci zagraniczni, oprócz opłaty za miejsce, muszą wpłacić jednorazową kaucję: to wysokość 2 opłat miesięcznych za zakwaterowanie wg cennika w danym akademiku.

W każdym pokoju zapewniony jest darmowy internet. Studenci mieszkają w pokojach dwuosobowych z dostępem do łazienki i wspólnej kuchni oraz w pokojach trzyosobowych.

 

Jestem studentem z wymiany

Jeśli planujesz przyjazd do UŁ na wymianę, o akademik możesz aplikować podczas rejestracji. Zasada przyznawania miejsc jest następująca: kto szybciej skończy poprawnie rejestrację, będzie wyżej na liście do akademików. Nie możemy niestety zagwarantować, że każdy student otrzyma miejsce.

Jestem studentem na pełnych studiach

Studenci, którzy kontynuują studia w UŁ w kolejnym roku akademickim i chcieliby kontynuować zakwaterowanie, muszą złożyć wniosek przez USOWweb. Aplikowanie o akademik na okres wakacji jest administrowane przez Biuro Osiedla Akademickiego (dawniej Centrum Obsługi Spraw Społecznych i Socjalnych Studentów i Doktorantów). W obu przypadkach terminy i dokładne zasady aplikowania ogłaszamy na stronach UŁ oraz przesyłamy przez email bezpośrednio do studentów.

Jestem kandydatem na pełne studia

Kandydaci, którzy chcą aplikować o miejsce w akademiku, składają wniosek podczas rekrutacji. Nie możemy niestety zagwarantować, że każdy student otrzyma miejsce.

KONTAKT

GODZINY OTWARCIA:

PONIEDZIAŁEK: 12:00-15:00

WTOREK: 10:00-13:00

CZWARTEK: 10:00-13:00

PIATEK:8:30-11:30

 

SKŁAD OSOBOWY:

mgr Anna Felisiak - Dyrektor Osiedla Akademickiego

T: telefon do sekretariatu: 42-665-51-66
E: anna.felisiak@uni.lodz.pl

Magdalena Szczepańska

T: telefon do sekretariatu: 42-665-51-66
E: magdalena.szczepanska@uni.lodz.pl

Zakres:Sprawy administracyjno-ewidencyjne działu,sprawy związane z archiwizacją dokumentów jednostki,Sprawy kancelaryjne Osiedla Akademickiego.

Beata Łysoniewska

T: 42 66 55 430
E: beata.lysoniewska@uni.lodz.pl
Zakres: Koordynacja prac Uczelnianej Komisji ds. przyznawania miejsc w domach studenckich w zakresie przyznawania rezerwacji miejsc oraz przyznań miejsc w okresie 30.06-30.09 danego roku kalendarzowego. Koordynacja prac Uczelnianej Komisji ds. przyznawania miejsc w domach studenckich w skali UŁ w okresie 01.10-30.06 danego roku kalendarzowego oraz zamian w okresie pełnego roku kalendarzowego.

Anna Marciniak

T.: 42 66 55 338
E: anna.marciniak@uni.lodz.pl

Zakres:  Obsługa miejsc w zakresie pokoi gościnnych w domach studenta UŁ, obsługa organizacji studenckich i ich rozliczanie w zakresie fianasowania, koordynacja prac Uczelnianej Komisji ds. przyznawania miejsc w domach studenckich w zakresie przyznawania miejsc w DS danego roku kalendarzowego w tym okresu wakacyjnego. Obsługa studentów i doktorantów zagranicznych kontynuujących studia (studentów zagranicznych I roku obsługuje Biuro Współpracy z Zagranicą), nadzór i koordynacja spraw związanych z obsługą organizacji studenckich i ich finansowe rozliczanie z dotacji przyznanych  w ramach budżetu Prorektora ds. Relacji Akademickich i Kontaktów z Otoczeniem

mgr Agnieszka Fit

T.:  42-665-53-89
E: agnieszka.fit@uni.lodz.pl

Zakres: Koordynacja spraw związanych z zamówieniami na zakup towarów i usług dla domów studenckich (uzyskiwanie trybów zakupów, rozeznanie rynku,rozsyłanie informacji o zawartych umowach przetargowych, rozliczanie zamówień na towary i usługi,wprowadzanie do systemu i rozliczanie faktur dotyczących zakupów towarów i usług dla Domów Studenckich,sporządzanie sprawozdań dotyczących zakupów dla domów studenckich,prowadzenie ewidencji odpadów BDO,koordynowanie spraw dotyczących wynajmowanych powierzchni na osiedlu akademickim,koordynacja zadań związanych ze wsparciem w zakresie imprez organizowanych na terenie Osiedla Studenckiego,przyjmowanie i rozliczanie wniosków o zwrot nadpłat i kaucji od studentów.

mgr Monika Małecka

T.:  42-665-53-89
E: monika.malecka@uni.lodz.pl

Zakres: Koordynacja spraw związanych z zamówieniami na zakup towarów i usług dla domów studenckich (uzyskiwanie trybów zakupów, rozeznanie rynku,rozsyłanie informacji o zawartych umowach przetargowych, rozliczanie zamówień na towary i usługi,wprowadzanie do systemu i rozliczanie faktur dotyczących zakupów towarów i usług dla Domów Studenckich,sporządzanie sprawozdań dotyczących zakupów dla domów studenckich,prowadzenie ewidencji odpadów BDO,koordynowanie spraw dotyczących wynajmowanych powierzchni na osiedlu akademickim,koordynacja zadań związanych ze wsparciem w zakresie imprez organizowanych na terenie Osiedla Studenckiego,przyjmowanie i rozliczanie wniosków o zwrot nadpłat i kaucji od studentów.